Plan van aanpak

Voordat we Amazon Ads inzetten maken we eerst een plan van aanpak. Dit plan van aanpak is gebaseerd op uw Amazon strategie. Deze strategie is van essentieel belang om maximaal te profiteren van Amazon en de Amazon Ads.

U bepaalt de Amazon strategie, wij hebben de mogelijke strategieen alvast op een rij gezet:

  1. Niks doen. In dit geval gaan Resellers van uw merk zelf verkopen via Amazon en zetten eventueel de Amazon Ads in. Dit kunnen 2 Resellers zijn, maar ook 20. Meestal gaan ze op prijs concurreren en hebben een negatieve impact op uw merk. Nog erger; zij zijn degenen die het product als eerste op Amazon zetten en u heeft er helemaal geen controle meer over.
  2. U als merk verkoopt rechtstreeks via Amazon Retail. U legt voorraad bij Amazon neer en u krijgt dan een “Vendor” account. In dit geval werkt het zo dat Amazon contact met u opneemt om Vendor te worden…. ja, zij bepalen dat. ¬†Hierbij hebben de Amazon Ads weinig zin. Het gevaarlijke aan deze strategie is dat Amazon contractueel de consumentenprijs mag verlagen, als er andere aanbieders (ook offline!) zijn, die goedkoper zijn. Amazon wil namelijke de goedkoopste zijn.
  3. U verkoopt via 1 of hooguit een paar geautoriseerde Resellers. Hier heeft u meer controle en minder handling. Deze Resellers vertrouwt u en houden zich aan uw merkwaarden, prijsbeleid etc. met hen spreekt u af of ze Amazon Ads in mogen zetten en binnen welke (prijs) grenzen.
  4. Zelf als “Reseller” verkopen. Hierbij gaat u via een “Seller Central” account, zelf rechtstreeks verkopen op Amazon. Hierbij heeft u het meeste zelf in de hand.
  5. Gemixte aanpak. Dit is een combinatie van verkopen via Amazon Retail (strategie 2) en zelf verkopen via een “Seller Central” account (strategie 4). Simpel gezegd; in de praktijk gaat een deel van uw assortiment via Amazon Retail en een andere deel via uw eigen¬†“Seller Central” account. Wordt weinig gedaan.